Mi a kapcsolat a légzés és a testtartás között?

2022.04.09

A légzés az élet. A légzés az egyik legalapvetőbb funkciónk. Az első lélegzetvételünk a legfontosabb és legerőteljesebb belégzés, amit életünk során végzünk. A születés pillanatában két erő hat ránk: a légzés és a gravitáció. Ez a két erő végigkísér életünkben.

A légzés két üregben történik: mellüreg és hasüreg

Mindkét üreg mozgékony és alakot változtat a légzés folyamán.

Egy mély belégzéskor a levegő beáramlik a tüdő alapjához, melyhez alulról a rekeszizom tapad, így a rekeszizom lenyomódik, a has kidomborodik (a hasi szervek is mozdulnak, masszázsban részesülnek), majd domborodik a mellkasi terület, a bordaketrec emelkedik.

Kilégzéskor először a has süllyed, mert alulról lélegzünk ki, ezáltal minél több elhasznált levegőt tudunk kiengedni, majd süllyed a mellkasi terület.

Ez a helyes légzés folyamata. Ahhoz, hogy megállípítsd mennyire helyes a légzésed, olvasd el korábbi cikkemet, melyben végig vezetlek egy folyamaton, a videós segítségért pedig csatlakozhatsz ingyenesen Légzés-Pillanatok közösségemhez.

Ezt a két üreget (mellüreg és hasüreg) hátulról a gerincoszlop köti össze.

Miért fontos ez a kapcsolat?

Annyira szoros a kapcsolat a légzés és a testtartás között, hogy ha az egyik helytelenül működik, akkor a másik sem működhet helyesen. Tehát, ha rossz a tartásunk, akkor összeesik a mellüreg, így nem lehet teljesen kihasználni a tüdő egész felületét.

A test tömege melyet a születés pillanatában érzünk először és a gravitáció meghatározó tényezők.

Az első testtartási képességünket a fej súlyának megtartásával alakítjuk ki baba korunkban. A fejtől lefele folytatódik a testtartás fejlődése egészen az első önálló lépésekig, majd az ágyéki hajlat kialakulásával fejeződik be (kb. 10 éves korban).

Ha a növekedés közben, illetve felnőtt korban nem figyelünk oda tartásunkra, mozgásszegény életmódot folytatunk, hamar változhat negatív irányba a testtartásunk, mely egész szervezetünket, szerveink működését, energiaszintünket, koncentrációnkat is befolyásolhatja, hiszen nem tudunk megfelelően lélegezni, nem tudjuk megfelelő mennyiségű oxigénnel (éltető energiával) ellátni sejtjeinket.

Azt mondjuk, hogy sajnos a rohanó életmód, sajnos ilyen a társadalom, ezt kényszeríti ránk. Biztosan igaz ez? Álljunk meg egy pillanatra, vagy sétáljunk lassabban, húzzuk ki magunkat, próbáljuk kizárni a rohanást, ez csak rajtunk múlik!

Hoztam egy letölthető segítséget, melyet tényleg bármikor gyakorolhatsz és bármikor meghallgathatod: ez pedig a sétáló légzés.

Milyen pozitív mellékhatásokat tapasztalhatsz a gyakorlat után?

  • lelassul az elméd, megnyugszol
  • türelmesebb leszel
  • lassul a szívverés
  • fejleszted tudatosságod

(A friss levegőn végzett gyakorlatoknál, nagyobb mennyiségű oxigén szokott bejutni a szokásosnál, ez okozhat szédülést (nem gyakori), ilyenkor állj meg, térjél vissza saját légzésedhez.)

Tehát a testtartás - a gerinc és a légzés - a mellüreg és hasüreg kapcsolata ezért ilyen szoros és fontos.

A jógagyakorlást úgy is tekinthetjük, mint egy utat, amelyen haladva tudatosan felfedezhetjük és javíthatjuk a légzésünk és a testtartásunk közötti kapcsolatot.

Helyes testgyakorlással, helyes légzéssel javíthatunk életminőségünkön.

Figyelj a légzésedre, figyeld a tartásodra!

Várlak szeretettel LÉGZÉS-PILLANATOK KÖZÖSSÉGEMBE ahol támogatást kaphatsz napi gyakorlásodhoz.

Örömteli légzés pillanatokat kívánok!