Hogyan ismerd fel a helytelen légzést?

2022.03.17

A légzés az élet. Légzés nélkül nem léteznének emberek, állatok, sőt növények sem. A helyes módon végzett légzés hozzájárul egy teljesebb, koncentráltabb, nyugodtabb élethez. A légzés egy nagyon bonyolult és összetett folyamat, amely által kap oxigént, éltető energiát az összes sejted, szöveted, szerved és szervrendszered. A helyes légzés által sokkal több oxigén jut a szervezetedbe ezáltal energikusabb leszel, jobb lesz a koncentrációd, memóriád és ráadásul idővel javítja az asszertív kommunikációt is. A helyes légzés szabadságot ad számodra és erőt.

Annyira természetesnek vesszük a légzést, hogy azt hisszük az csak úgy van, az bárhogy jó és működik. Hm... vajon szoktunk a légzésünkért örülni vagy hálásnak lenni? Amikor lélegzünk, nem foglalkozunk vele egyáltalán, viszont amikor a légzés megáll, akkor kerül az élet a fókuszpontba, pedig mint mondtam a légzés az élet.

A jógik az életet nem években számolják, hanem légzésszámban. Amikor az előre megkapott légzésszám véget ér, az élet is véget ér. A jó hír, hogy ezt a számot lehet növelni, mégpedig a helyes légzéssel, légzéstechnikák elsajátításával később pedig légzőgyakorlatok rendszeres gyakorlásával.

Ebben a cikkben szeretnélek végig vezetni egy rövid folyamaton, melynek segítségével megállapíthatod, hogy helytelen-e a légzésed és melyik légzés típusba tartozol. Azért hogy ne befolyásoljon, a légzéstípusok leírását a végére hagytam.

Menj végig az alábbi folyamaton és tudatosan figyeld meg a légzésed, a tartásod. Fontos, hogy nyugodt állapotban és kezdőként akár tükör előtt gyakorolj, vagy megkérhetsz egy segítőt is, hogy figyeljen téged.

  1. Foglalj helyet a tükör előtt, választhatsz olyan pozíciót, amiben a nap legnagyobb részét töltöd. Nyugodtan kipróbálhatod mindkét helyzetben. Az ember elsősorban állásra, járásra lett megteremtve, így fontos azt is felismerni, hogy ilyen helyzetben milyen a tartás és a légzés. Ülő munka esetén: helyezz egy széket a tükör elé úgy, hogy oldalról lássad magad. Álló munka esetén: álljál oldalról a tükör elé.
  2. Amikor elfoglaltad a helyed, várj néhány percet. Fontos, hogy ne legyen beállított a pozíció, mert akkor nem az igazságot fogod viszont látni. Kicsit lazulj el, akár pár percre be is csukhatod a szemed. Legyen a tartásod most olyan, amilyen általában.
  3. Amikor úgy érzed, hogy természetes a tartásod, kezdd figyelni a légzésed, még ne nézz a tükör felé, először próbáld megérezni, hogy hova veszed a levegőt. Kulcscsontod, vállad mozog felfelé vagy a mellkasod emelkedik vagy pedig a hasad?
  4. Figyelheted a légzésed hosszát is, mennyire mély vagy felületes, gyors a légzésed.
  5. Tükörben az alábbiakat tudod megfigyelni, amelyek a helytelen légzésre utalnak (akár csak egyet vélsz felfedezni magadon az is helytelen légzésre utal):
  • belégzéssel emelkedik a vállad
  • belégzéssel mellkasod és vállad emelkedik
  • kilégzéssel a hátad domborodik és a váll előre esik, belégzéssel emelkedik a mellkas és váll
  • belemozdul a felsőtest
  • gyors, szapora a légzésed nyugodt állapotban is (pihegés)
  • nagyon hangos légzésed (ez utalhat légutakat szűkítő elváltozásokra, érdemes szakorvossal is konzultálni)
  • úgy érzed, nagyon kevés levegőt tudsz beszívni a tüdődbe
  • ha a légzést nem tudod megérezni, de a tartásod nem egyenes, domború a hát

Nyugodtan végezd el többször is a megfigyelést, készíthetsz vázlatot magadnak, leírhatod a tapasztalataid és észrevételeid. Ne ess kétségbe, ha sok jelet ismersz fel magadon és akkor sem ha nem tudod eldönteni pontosan melyik csoportba tartozol, az a fontos hogy felismerd a helytelen légzést.

Segítségül adom számodra az INGYENES CSATLAKOZÁSI LEHETŐSÉGET A LÉGZÉS-PILLANATOK KÖZÖSSÉGEZ, ahol videóban is megmutatom, hogy ismerd fel a helytelen légzést és sok értékes hanganyaggal, relaxációval és beszélgetéssel gazdagodhatsz. A légzéssel való törődés egy életre szóló munka, folyamat mely sokszor nem könnyű de mindenképpen megéri. Ezen az úton szeretnélek támogatni, segíteni.

Miután végeztél a gyakorlással olvasd át a légzéstípusokat.

Három légzéstípust különböztetünk meg:

· tüdőcsúcsi vagy kulcscsonti légzés: helytelen légzés

  • a tüdő csúcsa (legkeskenyebb része) a kulcscsont alá nyúlik be
  • legfelületesebb légzés típus, ugyanis ezzel a légzéssel nagyon kevés oxigén áramlik a tüdőbe, mivel a tüdő legkisebb részét tölti ki a levegő
  • emelkedő váll, előre eső vállak
  • gyors, pihegő légzés

· mellkasi légzés: helytelen légzés

  • a tüdő középső része a mellkasban található
  • a tüdő már egy nagyobb részébe jut oxigén, de az alsó területeket nem használja ki
  • mellkas emelkedik
  • általában a nőkre jellemző légzés típus

· hasi légzés vagy rekesz légzés: helyes légzés

  • egészen a rekeszizomig nyúlik a tüdő, ez a tüdő alapja, legnagyobb része
  • ez a légzés a tüdő legnagyobb részét is meg tudja tölteni levegővel
  • has mozdul leginkább

A helytelen légzésre utaló jelek között szerepelt a rossz tartás, a kilégzéssel domborodó hát és a váll előre esése, belégzéssel emelkedő mellkas és váll. Ezek esetében nem lehet pontosan elkülöníteni, hogy tüdőcsúcsi vagy mellkasi légzés a hibás. Az a fontos, hogy felismerd, hogy azt ha a légzésed helytelen és persze azt is ha helyesen lélegzel. Mindkét esetben megtetted az első lépést.

Várlak a Légzés-Pillanatok Közösségben!

Örömteli légzés pillanatokat kívánok!